
Κενοτάφιο Αθανάσιου Διάκου
Ο χώρος του μνημείου έτσι όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα είναι πάρα πολύ εντυπωσιακός καθώς ό,τι περιέχει μέσα είναι εναρμονισμένο μεταξύ του. Διαβάζοντας την επιγραφή και παρατηρώντας το μνημείο, δημιουργείται αίσθημα ευγνωμοσύνης προς τον Διάκο. Το μνημείο είναι περιφραγμένο με κάγκελα και μία μεγάλη πόρτα που στηρίζεται σε δύο μαρμάρινες κολόνες που πάνω σε αυτές υπάρχουν δύο μαρμάρινες λυχνίες και δύο γλάστρες. Η πόρτα είναι σιδερένια και στο κάτω μέρος της είναι σκαλισμένη η πανοπλία του ήρωα, δηλαδή ένα καρυοφύλλι, μια πάλλα και άλλα όπλα. Στο κέντρο του κενοταφίου βρίσκεται ο πέτρινος βραχώδης τάφος του ήρωα που είναι κενός. Λέγεται ότι ο τελευταίος βράχος που είναι στην κορυφή, είναι παρμένος από το σημείο που πολιορκήθηκε και συνελήφθησε ο Αθανάσιος Διάκος. Στην κορυφή του βραχώδη λοφίσκου βρίσκεται τοποθετημένος ένας μεγάλος σταυρός που είναι φτιαγμένος από μάρμαρο και έχει σκαλισμένο πάνω του ένα στεφάνι ολόγυρα του σταυρού. Στο κάτω μέρος του λοφίσκου, όπως φαίνεται και στην εικόνα 2, είναι τοποθετημένοι και σκαλισμένοι δύο μαρμάρινες πλάκες. Η πρώτη αναγράφει: «ΟΥΤΟΣ Ο ΤΟΠΟΣ ΕΝΘΑ ΤΗ 23 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1821 ΥΠΟ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΑΝΑΣΚΟΛΟΠΙΣΘΕΙΣ ΕΜΑΡΤΥΡΗΣΕΝ ΥΠΕΡ ΠΙΣΤΕΩΣ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ Ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΙΑΚΟΣ», ενώ στη δεύτερη πλάκα αναγράφονται στίχοι του ποιητή Κωστή Παλαμά: «Και των ηρώων το καύχημα στη δόξα του κυρίου Θανάση Διάκο σ΄έφερε ο δαρμός του μαρτυρίου κ ενώ σου σπάραζε κακή φωτιά το τίμιο σώμα τραγούδι αγγελικό φιλί σου μύρωνε το στόμα».
Στο πίσω και πάνω μέρος του μνημείου, όπως φαίνεται και στην εικόνα 3, είναι τοποθετημένη η προτομή του Αθανασίου Διάκου που είναι από κατασκευασμένη από γύψο, ενώ όλο το υπόλοιπο μνημείο γύρω γύρω είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο. Το καντήλι, που βρίσκεται ακριβώς κάτω από την προτομή, είναι κρεμασμένο μέσα σε ένα θόλο για να μη βρέχεται από τη βροχή. Οι διαστάσεις του μνημείου είναι δέκα επί δέκα μέτρα και μέσα στο μνημείο έχουν δεντροφυτευτεί δύο ψηλά δέντρα.
Τοποθεσία
Το μνημείο δημιουργήθηκε στο κέντρο της πόλης της Λαμίας, ανάμεσα στις πλατείες Λαού και Πάρκου, στην οδό Καλύβα και Μπακογιάννη, παράλληλη της οδού Ροζάκη – Αγγελή. Έχει δημιουργηθεί σε αυτό το σημείο καθώς γραπτές μαρτυρίες μας πληροφορούν ότι σε αυτό το σημείο σουβλίστηκε ο Αθανάσιος Διάκος.
Πατρότητα
Λόγω του ότι δεν έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο συγκεκριμένο μνημείο από την εποχή που πρωτοδημιουργήθηκε έως και σήμερα, δεν υπάρχει κάποια γραπτή μαρτυρία που να μας πληροφορεί σχετικά με κάποιον γλύπτη που να δημιούργησε κάποιο από τα γλυπτά που βρίσκονται μέσα στο κενοτάφιο ή εάν υπήρξαν περισσότεροι από ένας γλύπτες. Η μόνη γραπτή μαρτυρία που έχουμε είναι πως την γύψινη προτομή του ήρωας της Αλαμάνας, την έστειλε το 1888, ο Μιχαήλ Κατσίμπαλης προς τον τότε δήμαρχο Αριστείδη Σκληβανιώτη. Ο Μιχαήλ Κατσίμπαλης γεννήθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα, περίπου το 1840 στην Αθήνα. Το έργο του ήταν πάρα πολύ σημαντικό στην Ελλάδα καθώς βάφτισε πάνω από 950 παιδιά, πάντρεψε πάνω από 280 ζευγάρια και προίκισε άπορα κορίτσια. Δεν ήταν βουλευτής, ούτε έβαλε υποψηφιότητα. Με δική του πρωτοβουλία και χρήματα βοηθούσε την κοινωνία όπως μπορούσε.
Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του κενοταφίου, υπήρξε το 1866 από τον ταγματάρχη Ρούβαλη. Το 1881, ο Ρούβαλης υπηρετούσε τότε στη Λαμία, ζήτησε να δει τον τόπο του μαρτυρίου του Διάκου, στον οποίο ο δήμαρχος δεν είχε μεριμνήσει. Όταν πήγε, είδε ένα απεριποίητο μνημείο με σωρούς από χώμα και κοπριά ανάμεσα στα τότε ξύλινα παραπήγματα και τους τοίχους του μνημείο γεμάτο από φυτά. Αμέσως ο ταγματάρχης μαζί με τους στρατιώτες του καθάρισε το χώρο και περιέφραξε το σημείο με ξύλινο κιγκλίδωμα και έστησε ένα ξύλινο σταυρό και ένα καντήλι που καθημερινά άναβαν οι στρατιώτες του (Φλώρου,1988: 133-134).
Την περίοδο 1880 – 1881 το καντήλι του μνημείο ήταν ξύλινο και η μορφή όλου του μνημείο δεν ήταν η σημερινή. Το 1888 ο Μιχαήλ Κατσίμπαλης έστειλε την γύψινη προτομή και ο δήμαρχος Σκληβανιώτης, με τη βοήθεια του μηχανικού Μητσάκη, την τοποθέτησαν στο σημείο που είναι και σήμερα. Από το 1991 ο δήμαρχος Σκληβανιώτης ανέλαβε να ανακαινιστεί ο χώρος ο οποίος ολοκληρώθηκε το 1930. Πέρασαν αρκετά χρόνια έως την ολοκλήρωση της ανακαίνισής του καθώς στις αρχές του 20ου αιώνα ξεκίνησε ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος.
Στην Λαμία το κενοτάφιο είναι ένα παρατημένο μνημείο. Δεν το γιορτάζουμε, ούτε του δίνουμε σημασία. Ο δήμαρχος δεν φροντίζει για αυτό. Δεν ανάβουν ποτέ το καντήλι και δεν γίνεται κατάθεση στεφάνων. Η πόρτα είναι πάντοτε κλειστή οπότε ο κόσμος δεν μπορεί να μπει μέσα και να θαυμάσει αυτό το υπέροχο μνημείο. Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που έχω τραβήξει από το χώρο του μνημείου, είναι παρατημένο. Φαίνονται τα σημάδια φθοράς του χρόνου και της αδιαφορίας καθώς ο σταυρός έχει μαυρίσει όπως και οι κολόνες και τα τοίχοι γύρω από το μνημείο. Τα 100 χρόνια από τη δημιουργία του δεν γιορτάστηκαν λόγω της Μικρασιατικής καταστροφής.
Η τοποθεσία του είναι γενικώς λίγο αδιάφορη για τους κατοίκους καθώς βρίσκεται μέσα σε ένα στενό που εάν δεν κοιτάξεις στα αριστερά δεν θα το δεις. Γύρω από το μνημείο υπάρχουν καφετέριες και ταβέρνες όπου με τα φώτα των καταστημάτων δύσκολα το βλέπεις. Το βράδυ φωτίζεται με ένα ψυχρό άσπρο φως αλλά το θερμό χρώμα των φώτων του στενού και των καταστημάτων, το καλύπτουν. Από την εμπειρία μου, σχεδόν σε όλα τα δημοτικά σχολεία της Λαμίας, στην έκτη δημοτικού που μαθαίνουν στην ιστορία για την Επανάσταση και τους ήρωες του 1821, δεν αναφέρονται στο κενοτάφιο και στον ανδριάντα που υπάρχουν στην πόλη μας. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές δεν γνωρίζουν τι απεικονίζεται και πως υπάρχουν αυτά τα δημόσια εκθέματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα μικρά παιδιά να μην γνωρίζουν τι περιέχει η πόλη τους.
Τον Απρίλιο του 2019, ο συγγραφέας Γιώργος Λεκάκης, ανέβασε ένα ολιγόλεπτο βίντεο στο YouTube, κάνοντας παράπονα σχετικά με το κενοτάφιο. Το βίντεο διαρκεί δύο λεπτά και 26 δευτερόλεπτα δείχνοντας την τεράστια θλίψη του καθώς σε ολόκληρη τη Λαμία δεν υπάρχουν πινακίδες που να δείχνουν τον δρόμο ως προς το κενοτάφιο, με αποτέλεσμα, εάν δεν έχει κάνει κάποιος αναζήτηση στον ιστότοπο του Δήμου Λαμιέων, να μην επισκεφθεί τον χώρο μαρτυρίου του ήρωα. Επίσης, παραθέτει και την θλίψη του ως προς την ανύπαρκτη σημαία στο χώρο. Μπροστά από τις δύο μαρμάρινες κολόνες που ανάμεσά τους είναι η σιδερένια πόρτα, είναι τοποθετημένοι δύο ψηλοί άσπροι πάσσαλοι με στόχο να τοποθετηθούν δύο ελληνικές σημαίες, κάτι που έως τότε δεν είχε συμβεί. Τέλος, στο τέλος του βίντεο, ο συγγραφέας έχει εισέλθει μέσα στο χώρο του μνημείου, και για ακόμη μία φορά εκφράζει τη βαθιά του θλίψη, καθώς ο δήμος έχει εκμεταλλευτεί το γεγονός ότι το κενοτάφιο δεν είναι προσβάσιμο στο κοινό και το πίσω μέρος του μνημείου, πίσω από τον πέτρινο λοφίσκο, έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο. Έχει τοποθετήσει κλαδευτική μηχανή, σκούπες, φαράσια, τσουγκράνες και ότι χρησιμοποιεί η καθαριότητα του δήμου για να συντηρήσει το μνημείο.
Όνομα Συντάκτη
Γράφει η Ιωάννα Αδάμ, τελειόφοιτη φοιτήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Βιβλιογραφία
Ο συντάκτης φέρει την ευθύνη των κειμένων.