Μνημείο Εθνικής Συμφιλίωσης
Ο τίτλος της σύνθεσης και ο συμβολισμός της ενίσχυσαν το νόημα της ενωτικής κίνησης. Το γλυπτό είναι ένα σύμπλεγμα τριών ορειχάλκινων μορφών που βρίσκεται στην Πλατεία Κλαθμώνος. Οι μορφές ύψους 8 μέτρων αγκαλιάζονται με το ένα χέρι ενώ εκτείνουν το ελεύθερο στον ουρανό σε μία κοινή πυγμή. Το γλυπτό φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Βασίλη Δωρόπουλο το 1987.
Τοποθεσία
Βρίσκεται στο κέντρο της πλατείας Κλαυθμώνος στην Αθήνα.
Πατρότητα
Ο Βασίλης Δωρόπουλος (1942) είναι Έλληνας ζωγράφος και γλύπτης. Είναι μέλος του σωματείου «Σπίτι των Καλλιτεχνών» στο Παρίσι, στην Ένωση επαγγελματιών γλυπτών του Παρισιού και της ΕΕΤ Αθήνας. Ο Βασίλης Δωρόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Μεσοποταμία Καστοριάς από όπου σε ηλικία 23 ετών μετακόμισε με τη μητέρα του στο Παρίσι. Σπούδασε αρχικά ζωγραφική και μετά γλυπτική στην Ecole Superieure des Beaux Arts του Παρισιού, κοντά στους διάσημους Γάλλους γλύπτες Cecar, Martin Etiene και Colamarini.
Ο Βασίλης Δωρόπουλος έχει τιμηθεί με:
Εύφημη μνεία στο Σαλόν των Γάλλων καλλιτεχνών (1969)
Μετάλλιο της ακαδημίας καλών τεχνών του Παρισιού (1974)
Grand Prix Humanitaire de France (1977)
Βραβείο “Susse Fondeur” στην όγδοη Μπιενάλε Σύγχρονης γλυπτικής στο Παρίσι (1978)
Σύλλογος Grand Prix Rubens ‘Βελγίου – Hispanica “Παρίσι 91981)
Palme d’Or Κριτικών, Παρίσι (1982)
Βραβείο Lions Club (Salon Άνοιξη, Villeneuve la Garenne) (1990)
Βραβείο Lions Club της Αθήνας, για την “υπηρεσία στην τέχνη” (1998)
Περίπου πενήντα έργα του γλύπτη Βασίλη Δωρόπουλου κλάπηκαν από το σπίτι του, όπου βρίσκεται και το ατελιέ του, στο Θησείο. Πρόκειται για έργα από μπρούντζο, κυρίως μικρογλυπτά, που κλάπηκαν κατά την περίοδο απουσίας του εικαστικού καλλιτέχνη από την Ελλάδα. Η κλοπή διαπιστώθηκε από τους οικείους του.
Τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού συνέπεσαν χρονικά το 1989 με την ψήφιση νόμου που έβαζε επίσημα τέλος στον Εμφύλιο Πόλεμο. Τον νόμο για την «Άρση των συνεπειών του εμφυλίου πολέμου 1944-1949».
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 18 Σεπτεμβρίου 1989, με τις υπογραφές του τότε υπουργού Οικονομικών Αντώνη Σαμαρά και του τότε υπουργού Δικαιοσύνης Φώτη Κουβέλη.
Το άγαλμα θυμίζει τις τραγικές συνέπειες του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα και πως ο μόνος δρόμος είναι η συμφιλίωση. Ο νόμος της άρσης των συνεπειών κλείνει ένα μεγάλο ιστορικό κεφάλαιο για την Ελλάδα.
Από τα κεντρικότερα σημεία της Αθήνας για πολλά χρόνια στο σημείο κάθε χρόνο το Athens Pride έδινε χρώμα και το άγαλμα συμβόλιζε τιν ένωση και την ελευθερία πριν μεταφερθεί το Pride στην Πλατεία Συντάγματος. Από εκεί περνούν πολλές πορείες. Φιλοξενεί κάτω από τα δέντρα και στα παγκάκια πολλούς από τους άστεγους της Αθήνας. Γύρω από την πλατεία συναντάμε κλασικά κτήρια σπάνιας ομορφιάς.
Όνομα Συντάκτη
Γράφει ο Γιώργος Τσιτιρίδης, δημοσιογράφος.
Βιβλιογραφία
Ο συντάκτης φέρει την ευθύνη των κειμένων.