
Άρης Βελουχιώτης
Ο ανδριάντας είναι πραγματικά ένα πάρα πολύ κομψό καλλιτέχνημα που όχι μόνο ομορφαίνει την πόλη μας, αλλά σε μεταφέρει και σε μία άλλη εποχή. Η βάση του είναι κατασκευασμένη από πλάκες μπετόν που τις έχουν κολλήσει μεταξύ τους και τις έχουν βάψει. Πάνω ακριβώς από αυτές έχει τοποθετηθεί ο ανδριάντας του Άρη Βελουχιώτη. Είναι κατασκευασμένος από χαλκό και έχει ύψος 5, 90 μέτρα. Φοράει τη στολή της Εθνικής Αντίστασης και η στάση του κορμιού του είναι σε όρθια στάση, ενώ παρουσιάζεται έφιππος. Το άλογο του παρουσιάζεται σα να περπατά καμαρωτό και αποφασισμένο καθώς το ένα πόδι είναι λυγισμένο και η έκφραση του προσώπου του είναι σε ευθεία γραμμή, δηλαδή κοιτά ευθεία. Ο Άρης Βελουχιώτης είναι σκαλισμένος με βλέμμα αποφασιστικό και κοιτάζοντας ευθεία, σα να είναι ο αρχηγός και να γνωρίζει που θα οδηγήσει η κάθε κίνησή του. Κοιτάζοντας τον ανδριάντα και γνωρίζοντας την ιστορία του, αντιλαμβάνεσαι την ανδρεία που θέλει να περάσει στον κόσμο ο δημιουργός του. Στο κάτω μέρος του υπέροχου αυτού σκαλιστού έργου έχουν τοποθετηθεί δύο πλάκες. Στη μία αναγράφεται το όνομα του απεικονιζόμενου και την ημερομηνία γέννησης και θανάτου του (ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ (1905 – 1945). Στη δεύτερη πλάκα, έχει αναγραφεί ένα ποίημα από το Φάνη Δημούση προς τιμή των γεγονότων της Αντίστασης και του εμφύλιου σπαραγμού που αναφέρει:
Ας μας ένωναν στην ζωή Ας είναι ο Γοργοπόταμος
οι δίκαιοι αγώνες παράδειγμα ανδρείας
να χτίζουνε στον τόπο μας φόρος λαμπρός της αρετής καινούργιους Παρθενώνες. και της ελευθερίας.
Εύσωμος όλος ο λαός Η προπαγάνδα η δολερή με αντάρτες παλικάρια το ποταπό το ψέμα πολέμησαν τον φασισμό το βάλανε και χύσανε σαν άγρια λιοντάρια. το αδελφικό μου αίμα.
Ας μην πιστέψουμε ποτέ Ας το βροντοφωνάξουμε την έντεχνη απάτη με πίστη μ’ ένα στόμα που σπέρνει την διχόνοια είμαστε όλοι Έλληνες σ’ όλη της γης τα πλάτη. πατρικό μας χώμα.
Τα μίση και οι έριδες Δόξα τιμή και έπαινος δεν πρέπαν μεταξύ μας του λυτρωμού η ελπίδα γιατί καταντροπιάζουμε δίνει το αίμα ο λαός την ένδοξη φυλή μας. για την γλυκιά πατρίδα.
Τοποθεσία
Η προτομή του Άρη Βελουχιώτη βρίσκεται τοποθετημένη στη πλατεία Λαού. Είναι η δεύτερη με τη σειρά πλατεία και είναι πλησίον της πλατείας Ελευθερίας. Θα μπορούσαμε να πούμε πως βρίσκεται και στο κάτω μέρος της πλατείας Ελευθερίας. Ο ανδριάντας είναι τοποθετημένος στο κέντρο της πλατείας και περιβάλλεται από δέντρα, ενώ γύρω γύρω υπάρχουν καταστήματα και καφετέριες. Είναι αδύνατο να περάσει κάποιος από την πλατεία και να μη δει αυτόν τον ανδριάντα καθώς είναι πάρα πολύ ευδιάκριτος και δεν κρύβεται από τίποτα.
Πατρότητα
Ο δημιουργός αυτού του πολύ όμορφου ανδριάντα ήταν ο Κωνσταντίνος Καζάκος. Γεννήθηκε στο κάστρο των Ιωαννίνων και αποφοίτησε από το Σχολή Καλών Τεχνών, στο τμήμα Γλυπτικής. Παράλληλα με την φοίτησή του στο Τμήμα Καλών Τεχνών, εργάστηκε και ως συντηρητής εικόνων και τοιχογραφιών στο Βυζαντινό Μουσείου της Αθήνας, ενώ αγιογράφησε ιερούς Ναούς σε όλη την Ελλάδα. Το 1979 φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Dusseldorf της Γερμανίας για δύο χρόνια στο τμήμα της Γλυπτικής, ενώ το 1984 κατέλαβε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό Νομισματοκοπείου που διεξάχθηκε στην Ελλάδα. Επίσης, φιλοτέχνησε τα ελληνικά κέρματα και το πενηντάδραχμο απέσπασε το πρώτο βραβείο ως καλύτερο κέρμα. Έχει πάρει μέρος σε συμπόσια γλυπτικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έργα του έχουν αναδειχθεί σε πολλούς διαγωνισμούς και έχουν τιμηθεί και τοποθετηθεί σε πολλούς δήμους. Ένα από αυτά είναι ο ανδριάντας του Άρη Βελουχιώτη όπου δημιουργήθηκε και βάφτηκε στην Αθήνα.
Το όνομα «Άρης Βελουχιώτης» ήταν ψευδώνυμο καθώς το πραγματικό του όνομα ήταν Αθανάσιος Κλάρας. Γεννήθηκε στη Λαμία στις 27 Αυγούστου 1905. Ο πατέρας του λεγόταν Δημήτριος και ήταν δικηγόρος, ενώ η μητέρα του λεγόταν Αγλαΐα Ζέρβα και είχε συγγένεια με τον Ναπολέοντα Ζέρβα. Σπούδασε γεωπόνος στην Λάρισα. Η οικογένειά του προερχόταν από μέλη που είχαν λάβει μέρος στην Επανάσταση του 1821. Το 1924 εντάχθηκε στο κόμμα Κ.Κ.Ε. Το 1925 υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία ως δεκανέας πυροβολικού. Όταν όμως μαθεύτηκε η ανάμειξη του με τον Κουμμουνισμό, τότε εξορίστηκε στο Καλπάκι. Όταν απολύθηκε από το στρατό, αφοσιώθηκε στο να μεταδώσει τον Κουμμουνισμό για αυτό το λόγο φυλακίστηκε πολλές φορές έως το 1940.
Κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου υπηρέτησε στη Μακεδονία ως στρατιώτης του πυροβολικού στο 3ο Σύνταγμα. Μετά την κατάρρευση του μετώπου επέστρεψε στην Αθήνα. Τον Ιούνιο του 1942 η αντιστασιακή δράση άρχισε τον αγώνα της όταν συγκρότησε ομάδα από 15 άνδρες από το χωριό Δομνίστα της Ευρυτανίας. Εκείνη την περίοδο απέκτησε και το ψευδώνυμο Άρης Βελουχιώτης, από τον Άρη, τον θεό του πολέμου και το βουνό Βελούχι. Στις 9 Σεπτεμβρίου 1942 το τμήμα τπου αρχηγός ήταν ο Άρης, δίνει μάχη στη χαράδρας της Ρεκάς στην Γκιώνα κατά του Ιταλικού Αποσπάσματος και στις 29 Οκτωβρίου αντιμετωπίζει με τεράστια επιτυχία ένα Ιταλικό λόχο στο Κρίκελο Ευρυτανίας, γι’ αυτό και έμεινε στην ιστορία ως «Θρύλος» για τον Ελληνικό λαό. Η πιο γνωστή ενέργεια που έχει επιτελέσει ήταν η ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου στις 25 και 26 Νοεμβρίου 1942. Κατηγορήθηκε όμως για τη σφαγή του συνταγματάρχη Δημήτριου Ψαρρού της Ε.Κ.Κ.Α., τον Απρίλιο του 1944, αν και έχει αποδεχθεί ότι δεν ήταν παρόν στην δολοφονία. Το Νοέμβριο του 1944, παρότι προτάθηκε να ετοιμαστεί ο ΕΛΑΣ για να συγκρουστεί με τους Άγγλους, ο Βελουχιώτης μάλωσε με τον Καπετάνιο Μάρκο Βαφειάδη και δεν έλαβε μέρος στα «Δεκεμβριανά».
Παρόλο που υπέγραψε τη Συμφωνία της Βάρκιζας, τον Φεβρουάριο του 1945, με τον αρχηγό της ΕΛΑΣ Στέφανο Σαράφη, διαφωνούσε με την πολιτική ηγεσία στο να εγκαθιδρυθούν οι Άγγλοι στην Ελλάδα και να διωχθούν οι αγωνιστές του ΕΑΜ, γι’ αυτό, στη μάχη του Γαρδικίου, θεωρούσε ότι πρέπει να συνεχιστεί ο αγώνας απέναντι στο «νέο ζυγό», αλλά προκάλεσε την αντίδραση τόσο της Ελληνική Κυβέρνησης, όσο και της ηγεσίας του ΚΚΕ. Έτσι, τον Ιούνιο του 1945 αποφάσισε να τερματίσει τη ζωή του, όταν βρέθηκε περικυκλωμένος από παραστρατιωτικές ομάδες και μονάδες του Στρατού στη Μεσούντα Άρτας. Το πτώμα του αποκεφαλίστηκε και κρεμάστηκε μαζί με του συντρόφου του Τζαβέλλα στο κέντρο των Τρικάλων.
Ο ανδριάντας του Άρη Βελουχιώτη κάθε χρόνο τιμάται με κατάθεση στεφάνων μετά από τη γιορτή που γίνεται στο Γοργοπόταμο την 28η Οκτωβρίου. Επίσης, 18 Οκτωβρίου το Κομμουνιστικό Κόμμα γιορτάζει την απελευθέρωση της πόλης από τους Γερμανούς και καταθέτει στεφάνια κάτω από το μνημείο. Κατά καιρούς όμως διάφορες οργανώσεις και πολίτες «γιορτάζουν» την μνήμη και αφήνουν λουλούδια στον ανδριάντα. Επιπλέον, με κάθε ευκαιρία, το Κομμουνιστικό Κόμμα συγκεντρώνεται στην Λαμία, στον χώρο του μνημείου και κάνει τρισάγιο.
Οι γραπτές μαρτυρίες μας πληροφορούν ότι υπήρχαν πολλές διαφωνίες σχετικά με την τοποθέτηση της προτομής στην Λαμία. Η συζήτηση για το στήσιμο του ανδριάντα ξεκίνησε στη Λαμία το 1985 από το δημοτικό συμβούλιο αλλά άργησε να υλοποιηθεί εξαιτίας των διαφωνιών είτε των πολιτών είτε των αρμοδίων. Δύο χρόνια αργότερα, δηλαδή το 1987, συζήτησαν για το που θα τοποθετηθεί η προτομή. Η αρχική ιδέα δεν ήταν να τοποθετηθεί στην πλατεία Λαού, αλλά στην πλατεία Ελευθερίας, λίγα μέτρα παραπάνω. Αποφασίστηκε όμως να τοποθετηθεί προσωρινά στην πλατεία Λαού, καθώς στην πλατεία Ελευθερίας έπρεπε να γίνουν κάποιες εργασίες και η τοποθέτηση θα καθυστερούσε πολύ. Με το πέρασμα του χρόνου όμως η θέση του στην πλατεία Λαού έγινε μόνιμη, γιατί ήταν η πλατεία του λαού, των πολιτών, για αυτό δηλαδή που αγωνίστηκε ο Άρης Βελουχιώτης. Επίσης, καθημερινά περνούσε κόσμος, έτρωγε στα σοκάκια της πόλης, τα αυτοκίνητα περνούσαν και αντίκριζαν τον ανδριάντα. Τοποθετημένος στο μέσο της πλατείας και το μεγάλο του μέγεθος, καθιστούσε αδύνατο να μην το παρατηρήσεις.
Το 1988 διεξάχθηκε διαγωνισμός για να αποφασιστεί ποιο μοντέλο προτομής θα ακολουθήσουν για να κατασκευαστεί ο ανδριάντας του Βελουχιώτη και ποιος θα το φιλοτεχνήσει. Η κατασκευή του έργου διήρκησε δύο χρόνια, δηλαδή το 1990, το έργο ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στη Λαμία . Το καλοκαίρι του 1991, έκαναν συμβούλιο για να αποφασίσουν πότε θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια. Δεν κατέληξαν σε κάποια ημερομηνία επειδή οι απόψεις τους διίσταντο. Μέχρι τον Νοέμβριο όμως τα νέα για την τοποθέτηση ενός νέου ανδριάντα είχαν διαχυθεί στην τοπική κοινωνία. Οι υποστηρικτές και οι αντίπαλοι δημοσίευαν άρθρα στις εφημερίδες, οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί φιλοξενούσαν συντρόφους και συγγενείς του Άρη, συγγενείς των θυμάτων του Άρη και πολιτικούς εκπροσώπους. Σε τοίχους της πόλης αφισοκολλούσαν συνθήματα κατά της τοποθέτησης του ανδριάντα, αλλά και γκράφιτι όπως «Άρη φονιά ληστή».
Η αρχική απόφαση για την τοποθέτηση της προτομής στην πλατεία Λαού είχε προγραμματιστεί για τις 24 Νοεμβρίου 1991. Όμως, ο δήμαρχος της πόλης, Λάμπρος Παπαδήμας και δύο δημοτικοί Σύμβουλοι, ο Γιάννης Παπαδημητρίου και ο Κώστας Γουβάλας, και αποφάσισαν με απόλυτη μυστικότητα να τοποθετήσουν τον ανδριάντα στην πλατεία στις 9 Νοεμβρίου. Αυτό εξόργισε περισσότερο τους πολίτες που ήταν αρνητικοί με το στήσιμο της προτομής, αλλά και αιφνιδίασε τους πολίτες που ήταν υπέρ.
Καθώς το ζήτημα για τον Άρη Βελουχιώτη είναι πολύ αμφιλεγόμενο, η απόφαση να τιμηθεί δημιούργησε διαμάχες και συγκρούσεις, πόσο μάλλον με τη διασφάλιση της μνήμης του με την τοποθέτηση ανδριάντα και τη μυστική του τοποθέτηση. Μετά από αυτή την κίνηση, το ξημέρωμα η πλατεία γέμισε κίνηση. Μαζεύτηκε πολύς κόσμος, αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, πολίτες, δημοτικοί σύμβουλοι δημιουργώντας μία αλυσίδα γύρω από το μνημείο. Ακριβώς απέναντι από αυτούς, ήταν οι πολίτες και οι δημοτικοί σύμβουλοι που ήταν αντίθετοι με αυτήν την τίμηση. Οι διαφωνίες όμως δεν σταμάτησαν εκείνη την ημέρα. Λίγες μέρες μετά την τοποθέτηση του ανδριάντα κατέφθασε στην πόλη της Λαμίας λεωφορείο με ανθρώπους που ήθελαν να διαμαρτυρηθούν για την τοποθέτηση του ανδριάντα. Τρεις μήνες αργότερα, η εφημερίδα «Εθνικός Αγών», δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «95 ημέρες αίσχους», που απευθυνόταν προς τον δήμαρχο γιατί τίμησε έναν άνθρωπο που προσέφερε περισσότερο κακό, παρά καλό στην Ελλάδα.
Πριν το στήσιμο του ανδριάντα, υπήρξαν και άλλες αντιδράσεις. Ο Φρανς Τσαγκάρης που ήταν βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, αντέδρασε πολύ έντονα, στέλνοντας επιστολές και κάνοντας εισηγήσεις στο δημοτικό συμβούλιο, ανεβάζοντας άρθρα και συνεντεύξεις του στον τύπο της εποχής και εναντιώνεται έντονα στην απόδοση τιμών στον Βελουχιώτη. Τις απόψεις του ενστερνίζονται και άλλοι πολιτευτές του ίδιου χώρου όπως η κ. Κιούση, ο κ. Τρινταφύλλου, ο κ. Δασκαλόπουλος, ο κ. Ρουμελιώτης. Ο κ. Μπίκας, ο κ. Τσακτάνης κ.α. Τέλος, και ο τότε Νομάρχης Γεώργιος Καλαντζής αρνήθηκε να δώσει άδεια για το στήσιμο του ανδριάντα.
Όλες αυτές οι διαφωνίες έχουν δημιουργηθεί επειδή οι άνθρωποι που έζησαν τα γεγονότα έχουν σχηματίσει την δικής του άποψη για το πρόσωπο του Άρη Βελουχιώτη. Οι διαφορετικές εκδοχές τοπικής μνήμης υπάρχουν εξαιτίας της Αντίστασης, του Εμφυλίου και των θεωριών που δημιουργήθηκαν γύρω από αυτά. Άλλοι τον θεωρούν ως «ήρωα» γιατί θυμούνται τους εμψυχωτικούς λόγους που εκφώνιζε στα χωριά και την βοήθεια του προσέφερε στην χώρα, άλλοι όμως έχουν στο μυαλό τους τις δολοφονίες που διέπραξε, την εμπλοκή του στο Κομουνιστικό Κόμμα και τον θεωρούν «προδότη».
Όταν όμως έγινε γνωστή η τοποθεσία της προτομής, υπήρξαν λεκτικές διαμάχες και πορείες στην Λαμία, με την πρόφαση ότι είναι λίγα μέτρα μακριά από το κενοτάφιο του Αθανασίου Διάκου και τον ανδριάντα του Αγνώστου στρατιώτη. Πολλοί το χαρακτήρισαν κιόλας ως «απαράδεκτη γειτνίαση». Η σύγκρουση κατά κύριο λόγο αφορούσε την σημασία των χώρων και του τόπου που τοποθετούνταν ένα μνημείο, σε σχέση με τη μνημειοποίηση του Βελουχιώτη. Παρόλα αυτά, η απάντηση σε αυτές τις αντιγνωμίες ήταν πως η προτομή τοποθετήθηκε στο σημείο αυτό, επειδή το σπίτι της μητέρας του βρισκόταν πάνω από την πλατεία Λαού.
Η πλατεία Λαού αποτελούσε την πλατεία που μαζεύονταν όλοι οι μικροπωλητές, οι άνδρες έπιναν τον καφέ τους, τουριστικά λεωφορεία σταματούσαν και έτρωγαν στα στενά και καθημερινά είχε με πολύ μεγάλη κίνηση. Η τοποθέτηση λοιπόν ενός τόσο μεγάλου μνημείου στο κέντρο της πλατείας καθιστούσε αδύνατο να μην το παρατηρήσει και να μην το διακρίνει κάποιος από τα υπόλοιπα μνημεία που δεν ήταν τόσο πολυσύχναστα. Θεωρούνταν απειλή καθώς το σύμβολο της πόλης ήταν η πλατεία Διάκου με τον ανδριάντα του Αθανασίου Διάκου και στα καρτ-ποστάλ που τυπώνονταν αυτό το μνημείο αποτελούσε την ταυτότητα της πόλης. Όταν όμως ερχόταν κάποιος στην πόλη, πρώτο πράγμα που αντικρίζει είναι η προτομή του Άρη Βελουχιώτη. Από την άλλη, οι υποστηρικτές του υποστήριζαν πως με την προτομή του Άρη ολοκληρώνονταν η ιστορία της πόλης γιατί ο Διάκος, ο Τσολιάς και ο Άρης συμβόλιζαν αντίστοιχα την Επανάσταση του 1821, του 1940 και της Εθνικής Αντίστασης.
Όνομα Συντάκτη
Γράφει η Ιωάννα Αδάμ, τελειόφοιτη φοιτήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Βιβλιογραφία
Ο συντάκτης φέρει την ευθύνη των κειμένων.