Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή δημοσιεύουμε την επιστολή που λάβαμε από τον κ. Απόστολο Κατσίκη, Ομότιμο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο οποίος τοποθετείται για το έργο και τις δράσεις μας.

Digital Glyptotheque, ένα πρόγραμμα καταγραφής, μελέτης, ανάδειξης και προστασίας των δημόσιων γλυπτών

………………………………………………………………………………………

Τα κάθε είδους μνημεία, ανδριάντες, προτομές, στήλες κ.λπ., που έχουν ανεγερθεί-τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους, συνιστούν εκφράσεις μνήμης, αναγνώρισης προσφοράς, τιμής και ευγνωμοσύνης προς άτομα που προσέφεραν, ο καθένας με τον τρόπο του, στην Πατρίδα.

Δυστυχώς με την πάροδο του χρόνου οι «απόγονοι-επίγονοι» των τιμώμενων, κυρίως νέοι, στερούμενοι πληροφοριών (συνήθως), αγνοούν την προσφορά των αναπαριστώμενων ή τη σημασία-συμβολισμό που «εκπέμπουν» τα μνημεία, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα «ιστορικό χάσμα» μεταξύ των προηγούμενων και των νεότερων γενεών, αλλά και μεταξύ των πολιτών- κατοίκων μιας περιοχής και του ιστορικού παρελθόντος της.

Αυτό το κενό γνώσης οδηγεί σε αδιαφορία, έλλειψη σεβασμού, τόσο προς τη μνήμη προσώπων που απεικονίζονται όσο και στα ίδια τα μνημεία, πολλές φορές δε και σε ακραίες πράξεις (όπως τα φαινόμενα βανδαλισμού).

Η έλλειψη γνώσης ή, πολλές φορές, η «μονόπλευρη» άποψη για τα τιμώμενα πρόσωπα, διαπιστωμένο φαινόμενο, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες, οφείλεται κατά τη γνώμη μου, στο ότι η Πολιτεία, ιδιαίτερα η εκπαιδευτική-παιδαγωγική συνιστώσα της, εκτός ολίγων, συγκεκριμένων και επετειακού χαρακτήρα, εκδηλώσεων, σπάνια κάνει κοινωνούς τους πολίτες της ιστορίας  και της σημασίας των μνημείων της περιοχής.

Υφίσταται ομολογουμένως ένα γνωστικό κενό και έλλειψη πληροφόρησης για τα γλυπτά δημόσιου χαρακτήρα και κατ’ επέκταση, για τους συμβολισμούς,  την προσφορά και τη σημασία πράξεων ανθρώπων τους οποίους η Πολιτεία τίμησε με την ανέγερση μνημείων.

Αυτό το υφιστάμενο κενό έρχεται να καλύψει η προσπάθεια της «Ομάδας μαθητείας στην Ιστορία» του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κατόπιν πρωτοβουλίας και με συντονίστρια το μέλος ΕΔΙΠ του Τμήματος κ. Χρύσας Ταμίσογλου, μέσω της δημιουργίας της ιστοσελίδας “Digital Glyptotheque”.

Η πρωτοβουλία είχε ως αφετηρία τη διαπίστωση που διατυπώθηκε στην αρχή του παρόντος σημειώματος: την έλλειψη έγκυρης γνώσης για τα μνημεία δημόσιου χαρακτήρα του τόπου μας. Έτσι μετά από συστηματική συγκέντρωση υλικού, φωτογραφίσεις, μελέτη βιογραφιών και ιστορικών συμβάντων, διαμορφώθηκε η ιστοσελίδα η οποία θα μπορούσε να λεχθεί ότι συνιστά ένα «Λεύκωμα γλυπτών, προσώπων και συμβάντων» που συναντώνται στο δημόσιο χώρο. Το πρόγραμμα, που βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη και διαμόρφωση, αποσκοπεί στη χαρτογράφηση των δημόσιων γλυπτών και την ψηφιακή παρουσίασή τους στο ευρύ κοινό, παρέχοντας στοιχεία για το βίο, την πολιτεία και την πορεία στο χρόνο των προσώπων προς τιμή των οποίων ανηγέρθησαν, τις πτυχές της εποχής και τα γεγονότα με τα οποία συνδέονται. Μέσα από τη χρήση τής πολύ φιλικής και εύχρηστης ιστοσελίδας ο επισκέπτης μπορεί να αντλήσει πληροφορίες όχι μόνο για το αναπαριστώμενο πρόσωπο και τη δράση-προσφορά του αλλά και να εντοπίσει τη γεωγραφική θέση του γλυπτού,  τον καλλιτέχνη δημιουργό του, ιστορικά στοιχεία και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η ιστοσελίδα παρέχει επίσης τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας με το κοινό μέσω της πρόσκλησης της ομάδας σε άτομα (και εκτός της ομάδας) να συμβάλλουν στον εμπλουτισμό του υπάρχοντος υλικού.

 Ο συγκεκριμένος ιστότοπος δεν αρκείται απλά στην παροχή γνώσεων αλλά αξιοποιώντας σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και ευχάριστα για τον χρήστη εργαλεία, όπως εκπαιδευτικά παιχνίδια, αποσκοπεί στην υλοποίηση συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων, αποτελώντας  ασφαλώς ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό μέσο.

Σημειώνεται ότι η ιστοσελίδα “Digital Glyptotheque” εκτός από τη λειτουργικότητα και το εξαιρετικό «στήσιμο» της πληροί και υψηλά standards αισθητικής.

Το πρόγραμμα που υλοποιεί η «Ομάδα μαθητείας στην Ιστορία», αποτελεί έναν δίαυλο επικοινωνίας με το ευρύ κοινό προσφέροντας συνεχή επικαιροποιημένη πληροφόρηση, συμμετέχοντας σε καμπάνιες για την αξία, τους συμβολισμούς και τη σημασία, επομένως και για την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης των γλυπτών δημόσιου χαρακτήρα.

Οφείλονται συγχαρητήρια και έπαινοι στην Ομάδα καθώς και σε όλους τους συντελεστές του έργου για την εξαιρετική, πρωτότυπη και δημιουργική προσπάθεια. Η χρήση και το αποτέλεσμα συνιστά και την καλύτερη ανταμοιβή των κόπων τους.

Θεωρώ ότι, καταρχάς,  οι μαθητές και εν γένει οι νέοι άνθρωποι, αξιοποιώντας τα στοιχεία που προσφέρει το πρόγραμμα και η ιστοσελίδα μπορούν να αποκτήσουν και γνώση και αισθητική, σχετικά με τα γλυπτά του δημόσιου χώρου. Η έγκριτη γνώση και η αποδοχή υγιών διαχρονικών αξιών και αρχών, πέρα από τα συναισθήματα, οδηγούν στην εκτίμηση και στο σεβασμό προσώπων  και της ιστορίας του τόπου που είναι «παρούσα» μέσω των γλυπτών μνημείων. Εν τέλει προσφέρουν ορθολογική κρίση που συνιστά γνώμονα και πυξίδα για τη διαμόρφωση ήθους στην πορεία της ζωής.

Απόστολος Κατσίκης

Ομ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Τον ευχαριστούμε θερμά για τα καλά του λόγια, τα οποία μας γεμίζουν με δύναμη να συνεχίσουμε το έργο μας με αίσθημα ευθύνης και πολύ κέφι!

Post Author: Editor

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments