
Κωστής Γιαμπουδάκης
Ο μεταλλικός ανδριάντας βρίσκεται πάνω σε μια τετράπλευρη μαρμάρινη βάση, αναπαριστά τον ήρωα με στρατιωτική ενδυμασία να κρατά στο χέρι μια πιστόλα και στο άλλο ένα σπαθί. Στην βάση του ανδριάντα αναγράφονται: «Κωστής Γιαμπουδάκης – Πυρπολητής του Αρκαδίου – 9 Νοεμβρίου 1866». Και στις πλαϊνές πλευρές της βάσης αναγράφει:
«Ανηγέρθη δαπάναις Γενικού Επιτελείου Στρατού αρχηγεύοντος Αντιστρατήγου Γρηγορίου Σπαντιδάκη»
και
«Γιάννης Κανακάκης ο Ρεθύμνιος εποίει»
Τοποθεσία
Ο ανδριάντας του Κωστή Γιαμπουδάκη κοσμεί στο Ρέθυμνο Κρήτης την πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων που σχηματίζεται μεταξύ των οδών Εθνικής Αντιστάσεως, Κουντουριώτου και Δημακόπουλου, λίγο πριν τη Μεγάλη Πόρτα και την είσοδο στην παλιά πόλη.
Πατρότητα
Τον ανδριάντα κατασκεύασε ο γλύπτης Γιάννης Κανακάκης (1903 – 1978).
Ο Γιάννης Κανακάκης σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στο Θ. Θωμόπουλο απ’ όπου απεφοίτησε το 1935. Λάτρης της γνώσης σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην Ακαδημία Σωματικής Αγωγής και στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών, ενώ στο μεταξύ έχει αρχίσει καριέρα γλύπτη.
Δημοσίευσε πολλές μελέτες σε εφημερίδες και περιοδικά. Από τις πιο σημαντικές «Δαίδαλος» (Κρητ. Πρωτ. 1962) Βρυτόμαρτυς – Δίκτυνα (Κρ. Πρωτ. 1963) Χρυσή Τομή -ανάλυση με μαθηματικό λογισμό του Δορυφόρου του Πολυκλείτου (Παρατηρητής 1964) και τόσες άλλες.
Ο Κανακάκης, ασχολήθηκε με ανδριάντες, προτομές, ηρώα, μνημεία και μετάλλια. Μέσα σε τριάντα χρόνια αναφέρει σε ένα πληρέστατο αφιέρωμά του ο κ. Μαρίνος Γαλανάκης στην εφημερίδα ΒΗΜΑ (Νοέμβριος 1966) κατασκεύασε:
Τον ανδριάντα του Πρίγκιπα Γεωργίου στη Σούδα, του Μιχαήλ Κόρακα, του Ελευθερίου Βενιζέλου, του Κωστή Γιαμπουδάκη, του Ι. Μακράκη στον Άγιο Μύρωνα, του Γιωργάκη Ολύμπιου στο Λιβάδι της Θεσσαλίας.
Φιλοτέχνησε επίσης τις προτομές Ιωάννη Κονδυλάκη, Γαβριήλ Αρκαδίου, Μανούσου Κούνδουρου, Εμμ. Τσουδερού, Νικολάου Ασκούτση, Β. Ουγκώ, Γ. Χατζιδάκι Σκαλίδη, Κριάρη, Χ»Γιάνναρη. Δασκαλογιάννη, Ξανθουδίδη, κ.α.
Μνημεία πεσόντων στην Ιεράπετρα, Καστέλλι Κισσάμου, Σητείας, Θραψανού, Αμαρίου, Τυμπακίου, Ηρακλείου κ.α.
Μαρμάρινο εκκλησιαστικό τέμπλο στο Ρέθεμνος.
Σε τριάντα χρόνια δημιούργησε πενήντα ηρώα και προτομές ιεραρχών και οπλαρχηγών σε διάφορους δήμους και κοινότητες της Κρήτης και της άλλης Ελλάδας.
Επτά προτομές Κρητών Μακεδονομάχων στη Μακεδονία.
Υπερφυσική προτομή Ελευθερίου Βενιζέλου στους Αγίους Αναργύρους Αττικής.
Είκοσι γλυπτά έργα από την τραγωδία του Ελληνικού Λαού κατά την περίοδο της Κατοχής.
Έργα του βρίσκονται επίσης σε μουσεία, πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι έργα του υπάρχουν στις συλλογές Νάσερ, Χαιλέ Σελασιέ, Ιμπντ Σαούντ, Σάχη της Περσίας, της τέως βασιλικής οικογένειας, της Έλενας Βενιζέλου, του Σοφοκλή Βενιζέλου του Εμμ. Τσουδερού, Νικολάου Πλαστήρα, Γεωργίου Παπανδρέου, Κ. Μητσοτάκη κ.α. Τιμήθηκε με διπλώματα και χρυσά μετάλλια από διεθνείς οργανώσεις, μητροπόλεις, μονές και δήμους.
Από τα πιο σημαντικά το αργυρό μετάλλιο δάφνης του Ανωτάτου Παγκοσμίου Πνευματικού Συμβουλίου, το δίπλωμα και το χρυσό μετάλλιο του Ινστιτούτου Αξιοποιήσεως των πλουτοπαραγωγικών Πηγών της Ελλάδας, το δίπλωμα και το μετάλλιο Χ. Καψάλη της πόλης του Μεσολογγίου, το δίπλωμα της Εθνικής Αντίστασης.
Ήταν επίτιμος δημότης των Κοινοτήτων Λιβαδίου, Αδελε, Ροδακίνου, Μαλάθρου Αρεοπόλεω.
Την άνοιξη του 1866 οι Κρήτες επαναστάτησαν για μια ακόμη φορά. Μετά από μάχες σε πολλές περιοχές, ο Διοικητής του Τουρκικού Στρατού Μουσταφάς Πασάς με 15.000 άνδρες και 30 τηλεβόλα κίνησε κατά της Μονής Αρκαδίου (Κέντρο Αγώνος περιοχής Ρεθύμνης) και την 7η Νοεμβρίου την πολιόρκησε από παντού.
Μέσα στη Μονή βρίσκονταν 964 άτομα. Μαχητές ήταν μόνο 259. Oι άλλοι ήταν γέροι και γυναικόπαιδα. Ανάμεσά τους ήταν και η οπλαρχηγός – ηρωίδα – Χαρίκλεια Δασκαλάκη (Δασκαλάκαινα), κόρη, σύζυγος και μάνα πολεμιστών. O πατέρας της είχε σκοτωθεί σε προηγούμενη επανάσταση, 3 γιοι της σκοτώθηκαν στην επανάσταση εκείνης της χρονιάς (1866), ο δε σύζυγός της ήταν απόγονος του Εθνομάτυρα Δασκαλογιάννη. Ηγούμενος ήταν ο Γαβριήλ Μαρινάκης, εξέχουσα προσωπικότητα, αστείρευτη πηγή πατριωτισμού και θάρρους. Ήταν το καταφύγιο των καταπιεζομένων που τους εμψύχωνε με τις επαναστατικές ιδέες της ελευερίας και της Ένωσης με την Ελλάδα. Φρούραρχος ήταν ο Ανθυπολοχαγός Ιωάννης Δημακόπουλος, που πήγε εθελοντής στην Κρήτη.
Στις 8 Νοεμβρίου, μετά την λειτουργία, ο Ηγούμενος είπε στους πολιορκημένους: «Παιδιά μου, αδέλφια μου, γλυκύτερος και δικαιότερος θάνατος δεν υπάρχει από το ν” αποθάνει κανείς υπέρ Πίστεως και Πατρίδος… Ζήτω η Ελευθερία!».
O νεαρός Φρούραρχος Δημακόπουλος είπε στους μαχητές: «Θα πολεμήσουμε ως άνδρες για την Πίστη και την Πατρίδα».
Oι άνδρες πήγαν στις πολεμήστρες και τα γυναικόπαιδα τους προμήθευαν με πυρομαχικά. Επικρατούσε γενικός ενθουσιασμός και πνεύμα αυταπάρνησης και αυτοθυσίας. Γι” αυτό όταν οι Τούρκοι ρώτησαν τους Έλληνες αν θα παραδοθούν, ο Ηγούμενος τους απάντησε: «Θα πολεμήσουμε!» και ύψωσε το Λάβαρο και τη Σημαία. Και σε άλλες προτροπές του Μουσταφά να παραδοθούν, απαντούσαν: «Μόνο νεκροί θα παραδοθούμε!»
Όλοι πολέμησαν ηρωικά. Η Δασκαλάκαινα 3 φορές ξανασήκωσε τη Σημαία που κατέβαζαν τουρκικές σφαίρες. Oι λίγοι αψηφούσαν τους πολλούς και οι επιθέσεις της πρώτης μέρας εξουδετερώθηκαν από τους πολιορκημένους.
Τα πολεμοφόδια όμως ήταν ελάχιστα, βοήθεια απ” έξω δεν ήταν δυνατό να φθάσει και η αριθμητική υπεροχή των Τούρκων ήταν συντριπτική (15.000 έναντι μόνο 250 Ελλήνων). Όλα προμηνούσαν το φριχτό τέλος του δράματος! Τη νύχτα ο Γαβριήλ κοινώνησε τους πολιορκημένους, που είχαν αποφασίσει ν” αντισταθούν «μέχρις εσχάτων».
Το πρωί της 9ης Νοεμβρίου οι Τούρκοι κατόρθωσαν να γκρεμίσουν την σιδερένια πόρτα και μπήκαν στη Μονή. Oι Έλληνες, αποφασισμένοι να πεθάνουν, πολεμούν με αφάνταστο ηρωισμό. Ως και οι μάνες αφήνουν τα παιδιά τους και μάχονται μαζί με τους άντρες τους. Αλλά η Μονή έχει γεμίσει πια από Τούρκους. O Γαβριήλ σκοτώνεται…
Τότε ο Κων/νος Γιαμπουδάκης φωνάζει: «Όποιος θέλει την τιμή και την υπόληψή του να “ρθει να καεί μαζί μας!». Όσοι τον άκουσαν τον ακολούθησαν στην μπαρουταποθήκη… O Γιαμπουδάκης άφησε ανοιχτή την πόρτα κι όταν είδε πως μπήκαν μέσα και πολλοί Τούρκοι, άδειασε την πιστόλα του στο μπαρούτι και τινάχτηκαν όλοι στον αέρα, μαζί και 100 Τούρκοι!
Έτσι ο Γιαμπουδάκης πήγε ν” ανταμώσει τον καλόγερο Σαμουήλ και τον Χρήστο Καψάλη, που πέρασαν στην αθανασία με τον ίδιο τρόπο, στο Κούγκι και στο Μεσολόγγι!
Ο Κώστας Γιαμπουδάκης ήταν ο πρωταγωνιστής του αρκαδικού δράματος και καταγόταν από το χωριό Άδελε. Ήταν μέτριου αναστήματος με πλούσιο ψυχικό κόσμο και με επιβλητικό βλέμμα.
Ο Γιαμπουδάκης ήταν κρεοπώλης και είχε κρεοπωλείο στο χωριό του. Οι Τούρκοι δεν τολμούσαν να τον πειράξουν για την παλικαριά του και οι χριστιανοί επίσης, τον αγαπούσαν και τον σεβόντουσαν ιδιαίτερα. Πολλές φορές έγινε ήρωας επεισοδίων υπέρ των χριστιανών και δεν άφηνε ευκαιρία χωρίς να διακριθεί φανερώνοντας τη γενναία του καρδιά, η οποία περιέκλεινε το μυστήριο της λατρείας των ιδεωδών της πίστεως και της πατρίδας.
Ο Κωστής Γιαμπουδάκης είχε παντρευτεί την Αικατερίνη, το γένος Περακάκη, με την οποία απέκτησε ένα γιο, τον Αριστοφάνη. Στις 9 Νοεμβρίου 1866 οι Τούρκοι ήταν έτοιμοι να μπουν στη Μονή Αρκαδίου και τότε ο Γιαμπουδάκης ζήτησε την άδεια του ηγούμενου Γαβριήλ Μαρινάκη για να βάλει φωτιά στη μπαρουταποθήκη και να την ανατινάξει. Ο Γιαμπουδάκης, αφού υπολόγισε τις συνέπειες που θα είχε η τυχόν πτώση του Αρκαδίου στην τιμή των γυναικών που βρισκόντουσαν κλεισμένες σε αυτό, πήρε τη γενναία απόφασή του “να καεί μαζί με αυτές” και να μην παραδοθούν στην ατίμωση και τον ονειδισμό. Την απόφασή του αυτή έκαμε γνωστή και στα γυναικόπαιδα, τα οποία βρίσκονταν, τη στιγμή εκείνη, στο ανώγειο της πυριτιδαποθήκης, καθώς και στα ανώγεια των διπλανών κελιών των ιερομονάχων Ζαχαρία Και Νεοφύτου, για να φύγουν από εκεί, αν ήθελαν. Αλλά όλοι με μια φωνή φώναξαν αποφασισμένοι: “Φωθιά στο μπαρούτι!”
Όνομα Συντάκτη
Γράφει ο κ. Θεόδωρος Μποράκης, ιδιώτης.
Βιβλιογραφία
- Νικόλαος Καψωμενάκης, Προέδρος ΦIAΔHΠ και Γεν. Γραμματέας της EΠA
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΣΠΕ Τεύχος 9, Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2001.
2. Ιστοσελίδα της εφημερίδας ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ https://agonaskritis.gr
3. Ιστοσελίδα https://maleviziotis.gr
4. Άρθρο της Εύας Λαδιά «Γιάννης Κανακάκης: Ο Ρεθύμνιος γλύπτης με τη διεθνή ακτινοβολία» στην εφημερίδα ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑΦωτογραφία: Θεόδωρος Π. Μποράκης (2023)
Ο συντάκτης φέρει την ευθύνη των κειμένων.